Łożyska główki ramy

Łożyska główki ramy

Łożyska główki ramy czarna magia?

Sprawdź stan i ustawienie łożyska głowicy kierownicy.

Jeśli masz wrażenie, że siedzisz na grzbiecie grzechotnika podczas szybkiej jazdy motocyklem lub na długich zakrętach wibruje twoja maszyna jak wibrator, możliwą przyczyną jest źle wyregulowane lub uszkodzone łożysko głowicy kierownicy czyli łożysko główki ramy. Nawet jeśli do tej pory oszczędzono ci tego uczucia wibrowania lub grzechotania, to dzięki Bogu masz szczęście, gratulujemy! Raz na rok wskazane jest, aby od czasu do czasu sprawdzać prawidłowe ustawienie łożyska główki ramy.

Jak sprawdzić luzy?

Aby uzyskać optymalną kontrolę nad łożyskiem główki kierownicy, należy poprosić o pomoc drugą osobę. Podnieś motocykl tak, aby przednie koło było lekko uniesione (nie za pomocą podnośnika przedniego koła) tylko za kierownicę. W przypadku problemu druga osoba siada możliwie jak najdalej na siedzisku pasażera motocykla. Druga osoba chwyta dolny koniec widelca obiema rękami i szarpie nim w przód iw tył. Jeśli można określić luz, łożysko należy ponownie wyregulować, lub wymienić. W tym celu poluzuj śruby zaciskowe rur przesuwnych (dolny potrójny zacisk) i dużą środkową śrubę górnego potrójnego zacisku. Nastawę dokonuje się poprzez lekkie dokręcenie nakrętki regulacyjnej (znajdującej się poniżej górnego mostka widełek) kluczem hakowym. Po wyregulowaniu łożysko powinno być pozbawione luzu i płynnie pracować.

Drugi test sprawdza stan łożyska. Ustaw widelec w pozycji do jazdy na wprost, a następnie jeden po drugim delikatnie uderz kierownicą w prawy łuk, a następnie z powrotem z pozycji do jazdy na wprost do lewego zakrętu. Jeśli widelec jest sztywny, należy nieco poluzować ustawienie.

Jeśli nawet bardzo nieznaczne zapadki są zauważalne, łożysko należy wymienić. Należy jednak pamiętać, że ewentualne kable, wałki i przewody hydrauliczne mogą zafałszować wynik pomiaru. Punkt spoczynkowy występuje szczególnie często w pozycji na wprost, ponieważ jest to najbardziej obciążone. Wiele motocykli, zwłaszcza starszych, nadal jest wyposażonych w łożyska kulkowe. W przypadku łożysk kulkowych każda kulka opiera się tylko o mały punkt - tak więc punkt blokujący ustala się z czasem. Wskazane jest przejście na bardziej wytrzymałe łożyska stożkowe - w takich przypadkach każda rolka ma całą swoją długość. Dzięki temu kontakt z panewką łożyska jest znacznie większy, ciężar jest lepiej rozłożony. Ponadto łożyska stożkowe są często tańsze niż oryginalne łożyska kulkowe.

Prace serwisowe, krok po kroku.

1 - Odsłoń łożysko kierownicy
W większości przypadków naprawa wymaga odkrycia łożyska główki ramy. Masz dwie możliwości: albo demontujesz wszystkie części pojedynczo (przednie koło, układ hamulcowy, golenie widelca, kierownica, ewentualnie okładziny klocki, przyrządy, zegary itp.) Albo próbujesz zachować połączenie poszczególnych podzespołów - ta ostatnia oszczędza kilka czynności roboczych. Weź np. zdjąć kierownicę, ale pozostawić wszystko przykręcone, ostrożnie odłożyć na bok wraz z linkami, ewentualnie przyrządami, linkami gazu, sprzęgła, pompy hamulcowej i całym układem hamulcowym. Jeśli zbiornik płynu hamulcowego pozostaje w pozycji pionowej, oszczędzasz sobie nawet odpowietrzanie, ponieważ nie musisz w żadnym momencie otwierać układu hamulcowego. Niezależnie od zastosowanej metody, zdecydowanie zalecamy wyjęcie, zdjęcie zbiornika motocykla, aby uniknąć zadrapań i wgnieceń na lakierze. Środkową śrubę jarzma widelca należy poluzować, gdy rury widelca są nadal zamontowane, ponieważ umożliwia to użycie ogranicznika skrętu między dolnym mostkiem widelca a ramą.

2 - Zdjąć górny potrójny zacisk czyli górną półkę motocykla.
Jeśli na głowicy ramy pozostaną tylko dwie półki górna i dolna, można zdjąć środkową nakrętkę górnej półki. Teraz można zdjąć górną półkę i mieć dobry widok na nakrętkę regulacyjną.

3 - Wyciągnij dolną półkę widelca w dół wraz z czepieniem kierownicy.
Nakrętkę regulacyjną odkręca się kluczem hakowym, a dolny potrójny zacisk przytrzymuje się jedną ręką, aby nie spadł po prostu na ziemię. Jeśli wyciągniesz potrójny zacisk w dół, poszczególne kulki dolnego łożyska opadną w Twoim kierunku, chyba że masz już łożysko stożkowe.

4 - Wyjąć panewki łożysk
Po wytarciu starego smaru widać górne i dolne panewki łożysk w głowicy kierownicy. Uderzenie służy do wyciągnięcia tego. Jeśli zamontowane jest łożysko kulkowe, masz wystarczająco dużą powierzchnię, aby umieścić śrubokręt płaski podważając stare łożysko. Jeśli łożyska stożkowe zostały już zamontowane w fabryce, zwykle w ramie znajdują się dwie szczeliny, które umożliwiają zastosowanie oparcia narzędzia. Panewki łożysk muszą być równomiernie osadzone od wewnątrz na zewnątrz bez przechylania, aby zapobiec uszkodzeniu gniazda łożyska. Uderzaj naprzemiennie, krok po kroku, bardzo ostrożnie z lewej i prawej strony w odpowiednią krawędź panewki łożyska.

5 - Wbić nowe panewki łożyska
Teraz nowe panewki łożysk są umieszczane w głowicy kierownicy. Wskazówka: Schłodź panewki łożysk (np. W zamrażarce) i podgrzej głowicę kierownicy (dmuchawą gorącego powietrza). Rozszerzanie się, gdy jest ciepło i kurczenie się, gdy jest zimno, ułatwia montaż. Jeśli nie masz specjalnego narzędzia, możesz je zbudować samodzielnie. Weź pręt gwintowany 10 mm, dwie mocne podkładki wielkości panewek łożysk i użyj dwóch nakrętek, aby wciągnąć łożyska do głowicy kierownicy. Jeśli nie ma pod ręką pręta gwintowanego, panewki łożysk są równomiernie wbijane nakrętką lub kawałkiem rury i młotkiem. Użyte narzędzie musi dokładnie pasować do krawędzi łożyska, aby zapobiec uszkodzeniu. Nigdy nie uderzaj pod kątem! Na koniec należy koniecznie sprawdzić, czy panewki łożysk są całkowicie nasunięte i czy są mocno osadzone w głowicy ramy. Jeśli panewki łożyska same wpadną w głowicę ramy, gniazdo łożyska jest powiększone lub uszkodzone!. Wtedy jedyne, co pomaga, to udanie się do warsztatu, gdzie specjalista dokładnie bada ramę i ewentualnie montuje nad wymiarowe łożyska lub na klej wstawi tuleje.

6 - Wyjąć stare łożysko
Teraz należy wymienić wciśnięte łożysko dolnego jarzma. W tym celu w szczelinę między łożyskiem a mostkiem widelca umieszcza się dłuto, a następnie wbija młotkiem, aż podniesie się o kilka milimetrów. Teraz łożysko można zdjąć dwoma dużymi śrubokrętami lub dźwigniami montażowymi.

7 - Napęd na łożysku stożkowym za pomocą zabieraka łożyska głowicy kierownicy
Do zamontowania nowego łożyska wymagany jest odpowiedni zabierak łożyska głowicy sterującej. Najpierw uszczelka przeciwpyłowa, następnie - jeśli jest dostępna (często z łożyskami stożkowymi z akcesoriów) - podkładka i na końcu nowe łożysko. Możesz uderzać tylko w pierścień wewnętrzny i nigdy nie uderzać w koszyczek łożyska. Najmniejsze uszkodzenie koszyka łożyska może spowodować, że rolki nie będą się już prawidłowo obracać, łożysko zostanie zniszczone! Po zamontowaniu łożysko dostatecznie na smaruj. Sprawdź ponownie, czy nasadka przeciwpyłowa jest prawidłowo osadzona.

8 - Zmontuj i wyreguluj dobrze nasmarowane
Nasmaruj również odpowiednio górne łożysko. Włóż dolny potrójny zacisk do głowicy kierownicy (górnej półki) i umieść nasmarowane łożysko od góry. Teraz załóż nakrętkę regulacyjną i dokręć ją ręcznie (właściwa regulacja następuje dopiero po zakończeniu widelca). Umieść górny potrójny zacisk i luźno przykręć dużą środkową śrubę. Zamontuj nogi wideł - nie dokręcaj jeszcze śrub zaciskowych dolnego mostka widełek. Luz łożyska układu kierowniczego jest teraz regulowany za pomocą klucza hakowego, dzięki czemu łożysko jest wolne i pracuje płynnie. Jeśli nie możesz znaleźć odpowiedniego ustawienia i blokuje się łożysko, możliwe, że zostały uszkodzone nowe łożyska przy montażu. Dopiero teraz środkowa śruba, a następnie śruby zaciskowe dolnego potrójnego zacisku są dokręcone z momentem podanym przez producenta. Sprawdź ponownie ustawienie, ponieważ może się zdarzyć, że luz łożyska zmniejszył się po dokręceniu centralnej nakrętki.

Po zakończeniu montażu motocykla przestrzegaj specyfikacji momentu obrotowego producenta. W razie potrzeby odpowietrz hamulec. Podczas następnej jazdy próbnej upewnij się, że widelec nie jest naprężony, a układ kierowniczy może łopotać lub stukotać.

Łożyska główki ramyjs_def

Łożyska główki ramy

Łożyska główki ramy

Łożyska główki ramy czarna magia?

Sprawdź stan i ustawienie łożyska głowicy kierownicy.

Jeśli masz wrażenie, że siedzisz na grzbiecie grzechotnika podczas szybkiej jazdy motocyklem lub na długich zakrętach wibruje twoja maszyna jak wibrator, możliwą przyczyną jest źle wyregulowane lub uszkodzone łożysko głowicy kierownicy czyli łożysko główki ramy. Nawet jeśli do tej pory oszczędzono ci tego uczucia wibrowania lub grzechotania, to dzięki Bogu masz szczęście, gratulujemy! Raz na rok wskazane jest, aby od czasu do czasu sprawdzać prawidłowe ustawienie łożyska główki ramy.

Jak sprawdzić luzy?

Aby uzyskać optymalną kontrolę nad łożyskiem główki kierownicy, należy poprosić o pomoc drugą osobę. Podnieś motocykl tak, aby przednie koło było lekko uniesione (nie za pomocą podnośnika przedniego koła) tylko za kierownicę. W przypadku problemu druga osoba siada możliwie jak najdalej na siedzisku pasażera motocykla. Druga osoba chwyta dolny koniec widelca obiema rękami i szarpie nim w przód iw tył. Jeśli można określić luz, łożysko należy ponownie wyregulować, lub wymienić. W tym celu poluzuj śruby zaciskowe rur przesuwnych (dolny potrójny zacisk) i dużą środkową śrubę górnego potrójnego zacisku. Nastawę dokonuje się poprzez lekkie dokręcenie nakrętki regulacyjnej (znajdującej się poniżej górnego mostka widełek) kluczem hakowym. Po wyregulowaniu łożysko powinno być pozbawione luzu i płynnie pracować.

Drugi test sprawdza stan łożyska. Ustaw widelec w pozycji do jazdy na wprost, a następnie jeden po drugim delikatnie uderz kierownicą w prawy łuk, a następnie z powrotem z pozycji do jazdy na wprost do lewego zakrętu. Jeśli widelec jest sztywny, należy nieco poluzować ustawienie.

Jeśli nawet bardzo nieznaczne zapadki są zauważalne, łożysko należy wymienić. Należy jednak pamiętać, że ewentualne kable, wałki i przewody hydrauliczne mogą zafałszować wynik pomiaru. Punkt spoczynkowy występuje szczególnie często w pozycji na wprost, ponieważ jest to najbardziej obciążone. Wiele motocykli, zwłaszcza starszych, nadal jest wyposażonych w łożyska kulkowe. W przypadku łożysk kulkowych każda kulka opiera się tylko o mały punkt - tak więc punkt blokujący ustala się z czasem. Wskazane jest przejście na bardziej wytrzymałe łożyska stożkowe - w takich przypadkach każda rolka ma całą swoją długość. Dzięki temu kontakt z panewką łożyska jest znacznie większy, ciężar jest lepiej rozłożony. Ponadto łożyska stożkowe są często tańsze niż oryginalne łożyska kulkowe.

Prace serwisowe, krok po kroku.

1 - Odsłoń łożysko kierownicy
W większości przypadków naprawa wymaga odkrycia łożyska główki ramy. Masz dwie możliwości: albo demontujesz wszystkie części pojedynczo (przednie koło, układ hamulcowy, golenie widelca, kierownica, ewentualnie okładziny klocki, przyrządy, zegary itp.) Albo próbujesz zachować połączenie poszczególnych podzespołów - ta ostatnia oszczędza kilka czynności roboczych. Weź np. zdjąć kierownicę, ale pozostawić wszystko przykręcone, ostrożnie odłożyć na bok wraz z linkami, ewentualnie przyrządami, linkami gazu, sprzęgła, pompy hamulcowej i całym układem hamulcowym. Jeśli zbiornik płynu hamulcowego pozostaje w pozycji pionowej, oszczędzasz sobie nawet odpowietrzanie, ponieważ nie musisz w żadnym momencie otwierać układu hamulcowego. Niezależnie od zastosowanej metody, zdecydowanie zalecamy wyjęcie, zdjęcie zbiornika motocykla, aby uniknąć zadrapań i wgnieceń na lakierze. Środkową śrubę jarzma widelca należy poluzować, gdy rury widelca są nadal zamontowane, ponieważ umożliwia to użycie ogranicznika skrętu między dolnym mostkiem widelca a ramą.

2 - Zdjąć górny potrójny zacisk czyli górną półkę motocykla.
Jeśli na głowicy ramy pozostaną tylko dwie półki górna i dolna, można zdjąć środkową nakrętkę górnej półki. Teraz można zdjąć górną półkę i mieć dobry widok na nakrętkę regulacyjną.

3 - Wyciągnij dolną półkę widelca w dół wraz z czepieniem kierownicy.
Nakrętkę regulacyjną odkręca się kluczem hakowym, a dolny potrójny zacisk przytrzymuje się jedną ręką, aby nie spadł po prostu na ziemię. Jeśli wyciągniesz potrójny zacisk w dół, poszczególne kulki dolnego łożyska opadną w Twoim kierunku, chyba że masz już łożysko stożkowe.

4 - Wyjąć panewki łożysk
Po wytarciu starego smaru widać górne i dolne panewki łożysk w głowicy kierownicy. Uderzenie służy do wyciągnięcia tego. Jeśli zamontowane jest łożysko kulkowe, masz wystarczająco dużą powierzchnię, aby umieścić śrubokręt płaski podważając stare łożysko. Jeśli łożyska stożkowe zostały już zamontowane w fabryce, zwykle w ramie znajdują się dwie szczeliny, które umożliwiają zastosowanie oparcia narzędzia. Panewki łożysk muszą być równomiernie osadzone od wewnątrz na zewnątrz bez przechylania, aby zapobiec uszkodzeniu gniazda łożyska. Uderzaj naprzemiennie, krok po kroku, bardzo ostrożnie z lewej i prawej strony w odpowiednią krawędź panewki łożyska.

5 - Wbić nowe panewki łożyska
Teraz nowe panewki łożysk są umieszczane w głowicy kierownicy. Wskazówka: Schłodź panewki łożysk (np. W zamrażarce) i podgrzej głowicę kierownicy (dmuchawą gorącego powietrza). Rozszerzanie się, gdy jest ciepło i kurczenie się, gdy jest zimno, ułatwia montaż. Jeśli nie masz specjalnego narzędzia, możesz je zbudować samodzielnie. Weź pręt gwintowany 10 mm, dwie mocne podkładki wielkości panewek łożysk i użyj dwóch nakrętek, aby wciągnąć łożyska do głowicy kierownicy. Jeśli nie ma pod ręką pręta gwintowanego, panewki łożysk są równomiernie wbijane nakrętką lub kawałkiem rury i młotkiem. Użyte narzędzie musi dokładnie pasować do krawędzi łożyska, aby zapobiec uszkodzeniu. Nigdy nie uderzaj pod kątem! Na koniec należy koniecznie sprawdzić, czy panewki łożysk są całkowicie nasunięte i czy są mocno osadzone w głowicy ramy. Jeśli panewki łożyska same wpadną w głowicę ramy, gniazdo łożyska jest powiększone lub uszkodzone!. Wtedy jedyne, co pomaga, to udanie się do warsztatu, gdzie specjalista dokładnie bada ramę i ewentualnie montuje nad wymiarowe łożyska lub na klej wstawi tuleje.

6 - Wyjąć stare łożysko
Teraz należy wymienić wciśnięte łożysko dolnego jarzma. W tym celu w szczelinę między łożyskiem a mostkiem widelca umieszcza się dłuto, a następnie wbija młotkiem, aż podniesie się o kilka milimetrów. Teraz łożysko można zdjąć dwoma dużymi śrubokrętami lub dźwigniami montażowymi.

7 - Napęd na łożysku stożkowym za pomocą zabieraka łożyska głowicy kierownicy
Do zamontowania nowego łożyska wymagany jest odpowiedni zabierak łożyska głowicy sterującej. Najpierw uszczelka przeciwpyłowa, następnie - jeśli jest dostępna (często z łożyskami stożkowymi z akcesoriów) - podkładka i na końcu nowe łożysko. Możesz uderzać tylko w pierścień wewnętrzny i nigdy nie uderzać w koszyczek łożyska. Najmniejsze uszkodzenie koszyka łożyska może spowodować, że rolki nie będą się już prawidłowo obracać, łożysko zostanie zniszczone! Po zamontowaniu łożysko dostatecznie na smaruj. Sprawdź ponownie, czy nasadka przeciwpyłowa jest prawidłowo osadzona.

8 - Zmontuj i wyreguluj dobrze nasmarowane
Nasmaruj również odpowiednio górne łożysko. Włóż dolny potrójny zacisk do głowicy kierownicy (górnej półki) i umieść nasmarowane łożysko od góry. Teraz załóż nakrętkę regulacyjną i dokręć ją ręcznie (właściwa regulacja następuje dopiero po zakończeniu widelca). Umieść górny potrójny zacisk i luźno przykręć dużą środkową śrubę. Zamontuj nogi wideł - nie dokręcaj jeszcze śrub zaciskowych dolnego mostka widełek. Luz łożyska układu kierowniczego jest teraz regulowany za pomocą klucza hakowego, dzięki czemu łożysko jest wolne i pracuje płynnie. Jeśli nie możesz znaleźć odpowiedniego ustawienia i blokuje się łożysko, możliwe, że zostały uszkodzone nowe łożyska przy montażu. Dopiero teraz środkowa śruba, a następnie śruby zaciskowe dolnego potrójnego zacisku są dokręcone z momentem podanym przez producenta. Sprawdź ponownie ustawienie, ponieważ może się zdarzyć, że luz łożyska zmniejszył się po dokręceniu centralnej nakrętki.

Po zakończeniu montażu motocykla przestrzegaj specyfikacji momentu obrotowego producenta. W razie potrzeby odpowietrz hamulec. Podczas następnej jazdy próbnej upewnij się, że widelec nie jest naprężony, a układ kierowniczy może łopotać lub stukotać.